Våre tannleger hjelper deg med din tannhelse

Pasientene våre skal ha en trygg og god opplevelse hos oss!

Rutineundersøkelse:

Ved en rutineundersøkelse hos tannlegen, vil tannlegen som regel ta to røntgenbilder (evt. flere dersom det er spesielle tannproblemer), se over tennene og tannkjøtt, rense tennene og foreta en puss av tennene med pimpesten. En slik undersøkelse vil avdekke om det er behov for videre behandling av tenner eller tannkjøtt. Pris kr 985,-

Fyllingsbehandling:

Hovedgrunnen for å legge en fylling er kariesangrep, det vil si at du har hull i en eller flere tenner. Karies er den mest vanlige tannsykdommen. Hvis tenner som er angrepet av karies ikke blir behandlet, vil de etterhvert bli så ødelagt at de må trekkes. Dersom karies har fått utvikle seg til et hull i tannen, må tannlegen bore i tannen for å fjerne det syke tannvevet. Hullet blir så fylt med en plastfylling slik at tannen skal få igjen sin opprinnelige form. Priser fra kr 800,- (avhengig av størrelse på fyllingen)

Rotfylling:

Hvis det er blitt betennelse i "nerven" i en tann, må tannlegen rotbehandle tannen dersom du ønsker å bevare den. De fleste rotbehandlinger skyldes kariesangrep som er kommet helt inn til nerven i tannen. Ved en rotbehandling renses rotkanalene i tannen grundig med spesialinstrumenter slik at alt vev blir fjernet. Kanalene i tannen desinfiseres og så fylt med et rotfyllingsmateriale.

Tannkjøttsykdommer:

De vanligste sykdommene i tannkjøttet er gingivitt (tannkjøttbetennelse) og periodontitt (tannløsningssykdom). Gingivitt oppstår dersom du ikke klarer å holde tennene rene nok, slik at bakteriebelegget langs tannkjøttkanten utvikler seg til en betennelse. Tannkjøttet blir da rødt og hovent og du blør lett. Periodontitt begynner med en tannkjøttbetennelse som utvikler seg i dybden og som over tid fører til at tennene mister feste og kjevebeinet angripes. Begge tilstander er det viktig å få behandlet hos tannlege for å unngå at tennene mister feste.

Tannkroner og broer:

Dersom en tann er ødelagte av karies, at den er nedslitte, eller mangler en vegg slik at det er for lite feste for fyllinger, velger man ofte å "redde" tannen ved å sette på en krone. En krone lages av en tanntekniker etter avtrykk fra tannlegen. Kjernen av kronen lages vanligvis i gull eller titan, så brennes flere lag med porselen utenpå slik at kronen gis et naturlig utseende og form. Den kan også lages i bare porselen (hel keramisk). Kronen limes på det som er igjen av den opprinnelige tannen. Dersom en tann mangler, og man ønsker å erstatte denne, kan tannlegen anbefale en tannbro. En bro erstatter en eller flere tenner som mangler og festes på de nærliggende tennene dine. Pris for en krone ligger på ca. 6.300,- inkl tannteknikerutgifter.

Proteser:

I noen tilfeller vil hel- eller delproteser være et alternativ for erstatning av tenner som er tapt. Delprotesen erstatter en eller flere manglende tenner. Den er avtakbar og holdes på plass med små klammere rundt en eller flere gjenstående tenner. En helprotese benyttes når alle tennene mangler. Helprotesen blir på folkemunne kalt gebiss. En helprotese koster ca. 10.500,-

Invisalign regulering:

Skreddersydd, nesten usynlig tannregulering/skinne som kan brukes for å behandle milde til komplekse tannstillingsproblemer. To av våre tannleger er autorisert behandler for dette. Pris avhenger av hvor kompleks tannreguleringsbehovet er. Pris fra kr 26.000,-

Les mer på: www.invisalign.no