Type behandlinger

Våre engasjerte tannleger kan tilby all type ordinær tannbehandling og vi fokuserer på rask og smertefri behandling på alle typer tannproblemer. Du kan lese mer om de enkelte behandlingene her:

Rutineundersøkelse:
Ved en rutineundersøkelse hos tannlegen, vil tannlegen som regel ta to røntgen (evnt flere dersom det er spesielle tannproblemer), se over tennene og tannkjøtt, rense tennene og foreta en puss av tennene med pimpesten. En slik undersøkelse vil avdekke om det er behov for videre behandling av tennene eller tannkjøtt.

Fyllingsbehandling:
Hovedgrunnen for å legge en fylling er kariesangrep, dvs at du har hull i tannen. Karies er den mest vanlige tannsykdommen. Hvis tenner som er angrepet av karies ikke blir behandlet, vil de etterhvert bli så ødelagt at de må trekkes. Dersom karies har fått utvikle seg til et hull i tannen, må tannlegen bore i tannen for å fjerne det syke tannvevet. Hullet blir så fylt med en plastfylling slik at tannen skal få igjen sin opprinnelige form.

Rotbehandling (rotfylling):
Hvis det er blitt betennelse i "nerven" i en tann, må tannlegen rotbehandle tannen dersom du ønsker å bevare den. De fleste rotbehandlinger skyldes kariesangrep som er kommet helt inn til nerven i tannen. Ved en rotbehandling renses rotkanalene i tannen grundig med spesialinstrumenter slik at alt vev blir fjernet. Kanalene i tannen desnfiseres så og fylles med et rotfyllingsmateriale.

Tannkjøttsykdommer:
De vanligste sykdommene i tannkjøttet er gingivitt (tannkjøttbetennelse) og periodontitt (tannløsningssykdom). Gingivitt oppstår dersom du ikke klarer å holde tennene rene nok, slik at bakteriebelegget langs tannkjøttkanten utvikler seg til en betennelse. Tannkjøttet blir da rødt og hovent og du blør lett. Periodontitt begynner med en tannkjøttbetennelse som utvikler seg i dybden og som over tid fører til at tenne mister feste og kjevebeinet angripes. Begge tilstander er det viktig å få behandlet hos tannlege for å unngå at tennene mister feste.

Tannkroner og broer
Dersom en tann er ødelagte av karies, nedslitte, eller  mangler en vegg slik at det er for lite feste for fyllinger, velger man ofte å "redde" tannen ved å sette på en tannkrone. En tannkrone lages av en tanntekniker etter avtrykk fra tannlegen. Kjernen av kronen lages vanligivs i gull eller titan, så brennes flere lag med porselen utenpå slik at kronen gis et naturlig utseende og form. Kronen limes på det som er igjen av din opprinnelige tann. Dersom en tann mangler og man ønsker å erstatte denne, kan tannlegen anbefale en tannbro. En bro erstatter en eller flere tenner som mangler og festes på de nærliggende tennene dine.

Proteser:
I noen tilfeller vil hel- eller halvproteser være et alternativ for erstatning av tenner som er tapt. Delprotesen erstatter en eller flere tenner som mangler og er avtakbar og sitter fast med små klammere til gjenstående tenner. En helprotese benyttes når alle tennene mangler i en kjeve. Helprotesen blir på folkemunne kalt gebiss.